Folkeskolens leder:

Påstande

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elevplaner. »Jeg vil kun tale til baggrund, ikke til citat«, »Nu bliver det for politisk, så det har jeg ingen kommentarer til«.

Sådan lyder det, når Folkeskolens journalist og andre ringer til Undervisningsministeriet for at få opklaret, hvad de nye elevplaner, som forligspartierne er blevet enige om, egentlig går ud på. Det er ikke nemt for de stakkels embedsmænd at svare, for de ved det ikke. Eller de ved det kun »sådan cirka«.

Det skulle ligge fast, at lærerne skal udarbejde en elevplan to gange om året for hver elev. I alle fag. Og planen skal udleveres til forældrene. Det fremgår af lovforslaget, at partierne overlader det til ministeren at fastsætte regler for arbejdet, men det fremhæves, at en elevplan skal »bygge på de oplysninger, læreren allerede i dag er forpligtet til at tilvejebringe som led i evalueringen«. Den besværgelse er selvfølgelig med, fordi man vil forhindre KL i at forlange flere penge til kommunerne til det nye arbejde - og for at berolige lærerne. Og på ministeriets hjemmeside forsøger Bertel Haarder at gendrive, hvad han kalder påstanden om, at elevplaner »vil betyde meget ekstraarbejde for den enkelte lærer«. »Det er ikke korrekt«, skiver ministeren og citerer en lærer, der angiveligt skulle have sagt: »Det er jo ting, som jeg arbejder med i forvejen. Noterne skal renskrives, men det er så det«.

Heldigvis for læreren er han anonym, for udtalelsen viser, at han ikke kan have tænkt konsekvenserne igennem. Det har de derimod på Vester Mariendal Skole i Aalborg, hvor man arbejder med elevplaner. Det handler selvfølgelig ikke kun om at skrive noter rent. Det, man skriver til sig selv og til kollegerne i teamet, kan være hurtige notater i stikordsform og med fagudtryk. I en tekst, der skal hjem til forældrene, skal hvert ord derimod vejes på en guldvægt. Der skal forklares og foldes ud; og det betyder meget ekstraarbejde, hvis der ikke skal ske misforståelser - eller det, der er værre.

Det ved lærerne på Vester Mariendal Skole. Derfor sender de ikke elevplaner hjem til forældrene inden skole-hjem-samtalerne på alle klassetrin. De har også erfaret, hvor lang tid arbejdet tager i teamene og for hver enkelt lærer. De skal passe meget på, at det ikke æder sig ind og stjæler tid fra forberedelsen af undervisningen. Og omvendt: Hvis man bruger for lidt tid på elevplanerne og for eksempel sender testresultater hjem uden grundige forklaringer, så går det galt.

Undervisningsministeriet har besøgt skolen i Aalborg. Men virkeligheden påvirker tilsyneladende ikke ministeren. Han har et flertal bag sig i Folketinget. Som åbenbart også er ligeglad.

-th