Debat

Ordblinde og IT

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hans Kloster skriver i Folkeskolen nummer 8 ('Jeg - en sniger'), at han håber, at hans egne børn vil få en bedre skolegang end den, han selv har haft. Han skriver: 'Skal de have mulighed for selv at bestemme, hvad de vil, eller skal et eventuelt handicap være afgørende for, hvad de skal lave hele livet'.

Han skriver, at han med programmet 'IRIS-Ordbank' er blevet i stand til at skrive, selv om han ikke kan stave.

Jeg har sammen med Auxilior Technology været med til at udvikle 'IRIS-Ordbank' og i den anledning holdt mange kurser for lærere og studerende. Kursister med erfaring har været glade for 'IRIS-Ordbank', men det er kun ganske få, der har været i stand til at få hjælpemidlerne bevilget til deres elever. Når lærerne får nej, skyldes det mangel på penge, siger de.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skoleinspektører holder igen, og det er forståeligt. Specialundervisning koster mange penge. Kritikken er heglet ned over inspektørerne, fordi de ikke har kunnet styre udgifterne til specialundervisning. Der har nogle steder været undervist på små hold et par timer om ugen i for lang tid uden den store effekt. Når eleverne efter flere års slid og slæb er kommet på niveau med 3.-4. klasse i læsning og 2. klasse i stavning, slutter man. Når elever - som Hans Kloster - udvikler 'sniger'-adfærd, er det yderst tvivlsomt, om de får en bedre læse/skrive-funktion i resten af skoletiden. Moderne projektorienteret pædagogik er godt for de stærke elever, og for snigerne er det et sandt eldorado. Her kan de snige sig rundt. De bliver eksperter i at undgå at læse og skrive og kommer let til at stå i stampe.

Når de er færdig med skolen og skal uddanne sig, gælder det for dem om at undgå alt, der har med skole at gøre. Mange bliver ufaglærte, selv om de kunne have udviklet boglige færdigheder. Alle uddannelser i dag kræver boglige færdigheder. Derfor er de altid de første til at blive langtidsledige.

Fredericia og Kolding Kommuner er i øjeblikket i færd med at måle effekten af 'IRIS-Ordbank'. Kolding Kommune har valgt at undersøge 12 let til middelsvært stavehandicappede elever i 8.-klasser. Fredericia undersøger effekten på svært og middelsvært dyslektiske elever. Resultaterne af undersøgelserne skal forelægges på kongressen 'Ordblinde og IT', som Hjælpemiddelinstituttet i samarbejde med Undervisningsministeriet afholder på Hotel Munkebjerg i Vejle den 4. og 5. april.

Heine Schmidt

talepædagog, Fredericia

Forkortet af redaktionen