Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Held og lotto til Lars-Henrik Schmidt, rektor for Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Nu skal der gøres op med blandt andre Per Schultz Jørgensen, Folkeskolen nummer 9, fordi denne i spørgsmålet om kompetencebegrebet ikke synes at forholde sig akademisk, men tværtimod fremturer med polemisk hensigt.
Rektor for DPU ser kompetence som en ideologisk betegnelse, og han kalder meget uvenligt Schultz Jørgensens definitionsmetode for en selvhøjtidelig banalitet, som ikke styrker 'den pædagogiske forsknings renomme'. Denne teoretiske diskussion er helt klart af interesse for den praktiserende underviser, der i mangfoldige år ikke har kunnet være sikker på den teoretiske sandhed i de pædagogiske udsagn, som ivrige talsmænd og villige håndlangere lancerede som vejen, der skulle betrædes. Hvis jeg blot minder om Afel-lektoren (ansvar for egen læring), der drog land og rige rundt og påberåbte sig videnskabelig-teknisk saglighed med så klar røst, at de indforskrevne lærere til foredraget blot dukkede nakkerne og følte en utilstrækkelighed i forhold til den viden om virkeligheden, de sad inde med. Var det ikke bare en sand polemisk, politiserende ideolog, der i det politiske livs interesse var ude med byggeklodser til at bekræfte, hvad politikerne ønskede skulle på plads for at legitimere, at centrale begreber i den nye skolelov kunne give vælgerbefolkningen et indtryk af nyskabelse på det pædagogiske område. Tænk, nu blev det muligt med undervisningsdifferentiering at sætte hvert barn i centrum i et fagligt læringsprogram med Afel som en videnskabeligt underbygget metode!
Når rektor for DPU er bekymret for, at denne amatøragtige jongleren med kompetenceudviklingsbegrebet fører til en forfaldsform for selvdannelsen, må enhver lærer blive meget opmærksom, for selvdannelsen er netop målet, så midlerne skal altså vælges med større omhu, end en Per Schultz Jørgensens polemiske indlæg lægger op til. Dannelse, viden og kvalifikationer indgår i DPU-chefens perspektiv. Det bliver spændende at se, om det akademiske vinder over det polemiske, eller bliver det lige så svært som at vinde i lotto?
Torben Thomsen
Aars