Debat

Ensartet praktikaftale ønskes

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foranlediget af den eksisterende tvist og af artiklen 'Praktik havnet i blindgyde' i Folkeskolen nummer 9 om lærerstuderendes praktik i folkeskolen føler jeg anledning til undren. Samtidig håber jeg, at DLF og Kommunernes Landsforening kan forhandle en ny aftale for lærerstuderendes praktik i folkeskolen færdig, senest så den kan have virkning for det efterfølgende skoleår.

Danmarks Lærerforening og Kommunernes Landsforening har forhandlet en aftale for lærerstuderendes praktik i folkeskolen, hvor følgende gælder for praktikkens aleneperiode:

- de studerende har ansvaret for at tilrettelægge og gennemføre undervisningen i en given klasse i praktikkens aleneperiode

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- læreren er over for skolelederen og forældre ansvarlig over for overholdelsen af lærerens årsplan, faglige og sociale mål

- lærerens arbejdstid (undervisningsdelen) samt tilhørende del af individuel tid må ikke anvendes til anden undervisning eller forberedelse sammen med de studerende, som skal gennemføre lærerens planlægning og mål

- de studerendes aleneperiode indskrives i lærerens arbejdsplan som undervisning

- læreren modtager i de studerendes aleneperiode undervisningstillæg samt praktikvederlag for undervisning og praktikvejledning, som ikke må udføres.

Jeg forstår af medlem af hovedstyrelsen Jon Kowalczyks kommentar, at såfremt læreren ikke modtager timer til fælles forberedelse med de lærerstuderende ud over:

- egen individuel tid til forberedelse, som ikke skal anvendes

- undervisningstillæg for undervisning, der ikke må gennemføres

- praktikvederlag for vejledning, som ikke må foregå,

så er læreren ikke ansvarlig for den del af sin egen årsplan, som de lærerstuderende på lærerens vegne gennemfører i praktikkens aleneperiode. Det er skolelederens problem.

Jeg har med undren søgt efter logikken i ovenstående forhandlingsresultat. Jeg har ikke fundet den, og det var måske målet.

Derfor sidder jeg med et lønligt håb om, at en fremtidig aftale for lærerstuderendes praktik tager udgangspunkt i at få tilvejebragt en ensartet aftale med kvalificeringen af de kommende lærere i centrum.

Per Udesen

afdelingschef, Haslev Kommune