Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi er to nyuddannede lærere, der er i gang med vores første år i folkeskolen. I medierne har der på det sidste været meget negativ omtale af folkeskolernes behandling af nyuddannede lærere
Vi har været så heldige at være kommet til en skole, hvor man har gjort sig overvejelser om, hvordan man bedst introducerer nye ansatte, både nyuddannede og erfarne lærere.
Allerede ved vores første møde med skolen blev der vist os stor venlighed og interesse. For begges vedkommende bestod dette første møde af en rundvisning og en uformel snak med skolelederen, der gav sig god tid til at spørge sig ind til vores baggrunde og interesser, samtidig med at han fortalte om skolen.
Selv om vi først blev ansat midt i juni, hvor fagfordelingen var lagt, fik vi alligevel i høj grad vores fagønsker opfyldt. Det er vigtigt at få lov til at undervise i nogle af de fag, man brænder for, da det giver større tryghed og dermed overskud til at gøre undervisningen mere spændende, så man får nogle af de succesoplevelser, man som ny har brug for.
Alle nyansatte fik en tutor, der havde fået timer til at hjælpe os i gang. Den tutor, man fik, havde enten samme fagfordeling eller underviste samme klasser som en selv.
Tutoren kontaktede os allerede i ferien, og flere mødtes allerede med tutoren inden skolestarten. Selv om vi havde fået tildelt en tutor, mødte vi alligevel stor hjælpsomhed fra andre kolleger, der for eksempel havde haft klasserne året før. Dette gjaldt også, hvis vi stod med andre spørgsmål.
I det hele taget var der en meget positiv atmosfære på lærerværelset. Kollegerne tog sig tid til at lære os at kende. Mange kom og præsenterede sig selv, selv om man ikke umiddelbart skulle arbejde sammen. Det var utroligt rart, da man dermed hurtigere følte sig som en del af lærerkollegiet
Samme venlighed mødte vi på skolebiblioteket, når vi havde brug for råd og vejledning. I løbet af de to måneder fik alle nyansatte et grundkursus i anvendelse af skolens computere, en præsentation af relevante programmer, det digitale kamera med mere.
To måneder efter skolestart blev alle nyansatte inviteret til 'rødvin og ost' - hvor skoleinspektør og viceinspektør var interesset i at høre om, hvordan vi havde oplevet det at starte på skolen, hvilke vanskeligheder vi havde mødt, og hvordan vi havde det på skolen.
Dette blev holdt i en meget afslappet stemning og var med til at gøre, at man endnu en gang følte, at der blev taget hånd om en.
Vi er fortsat meget glade for at være på skolen, og der er ingen fare for, at vi er ude af folkeskolen om få år.
Så til alle nyuddannede: Der står også en masse venlige og kompetente mennesker, der vil hjælpe jer i gang, så glæd jer!
Til alle skoler, der skal ansætte nye lærere - gør som Ulkebøl Skole.
Anja Lund og Anette Orris
Ulkebøl Skole