Debat
1.400 svar er ikke et flop
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læserbrevet 'Famling i blinde' i Folkeskolen nummer 10 opfordrer til et politisk svar. Vi ønsker alligevel også at kommentere det, da det handler om udviklingsprojektet og de formuleringer/metoder, som Dafolo er ansvarlig for.
Det er nok vigtigt at betone, at udviklingsprojektet er mere end de undersøgelser, som læserbrevet refererer til. I sammenhæng med undersøgelsen er det selvfølgelig vores målsætning at nå et hundrede procent af målgruppen - alle medlemmer i foreningen. Vi havde ønsket flere svar. Alligevel giver de indsendte svar en dybere forståelse af foreningens problemer og udfordringer gennem det arbejde og den kvalitet, som medlemmerne har lagt ned i svarene. Og postkortmetoden er rent faktisk en dialog med medlemmerne, hvor det enkelte medlems tanker, erfaringer og viden er i fokus. Forfatteren af læserbrevet formulerer sig, som om postkortmetoden og omfattende interview (både enkeltvis og i grupper) er et substitut til ambitionen om at indsamle data fra medlemmerne og deres professionelle hverdag. Præcis i denne sammenhæng møder vi medlemmerne og deres verden - en synliggørelse af, hvilke forudsætninger der er nødvendige for dem i deres erhverv og som medlemmer af Danmarks Lærerforening. Disse indsatser indgik fra begyndelsen i planlægningen, og vi mener, at resultaterne tydeligt peger på nytten af dem i relation til målsætningen.
Det er korrekt, at 'der vandres rundt på kontorerne og indsamles data' - både på sekretariatet og i kredsene. Og rundt om i landet mødes vi også med tillidsrepræsentanterne. Desuden mødes vi også med foreningens vigtigste samarbejdspartnere og indsamler data. Hvordan skulle vi ellers kunne studere arbejdsgange og sagsbehandling? Det indebærer givetvis ikke, at udviklingsprojektet negligerer det enkelte medlem. Projektet er medlemmernes, og enhver indsats handler om dem, deres vilkår og deres fremtid.
Når vi skrev, at foreningen burde beskæftige sig med arbejdsvilkårene i folkeskolen, var det netop vores hensigt at understrege, at kontakterne med medlemmerne yderligere burde styrkes og kvalificeres. Det forsøger vi at vise blandt andet gennem de forskellige kontakter, vi har med medlemmerne.
Vi beklager ordene 'forsøger' og 'oversætter'. Det første står for kernen i ethvert udviklingsprojekt og det andet for betydningen af ethvert kvalitativt studium - specielt et fænomenologisk studium.
Læserbrevsskribenten forudsiger et 'flop' blandt andet i relation til postkortundersøgelsen. Et tusinde og fire hundrede gennemtænkte svar fra medlemmer, som i almindelighed ikke kun repræsenterer sig selv, kan aldrig være et flop! Deres svar vil med garanti tilføre noget til foreningens udviklingsprojekt.
Per Østergaard
projektleder for Danmarks Lærerforenings udviklingsprojekt