Debat
Vagn Madsen-påstand
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 8 skriver Vagn Madsen, at '(. . .) mere end halvandet hundrede gode undervisningstimer per lærer er børnene berøvede (. . .)'. Hvordan skal den udtalelse forstås? Mener Vagn Madsen, at timerne er taget fra elevernes undervisningstimetal? Udsagnet kan dårligt forstås anderledes.
Så vidt jeg er orienteret, er de 155 timer, som talen må være om, en størrelse, der er fremkommet ved reducering af lærernes forberedelsestid, og en størrelse, der kan jongleres med næsten helt efter arbejdsgivernes forgodtbefindende. Altså en klar forringelse af lærernes arbejdsvilkår. Hvordan eleverne berøves undervisningstimer på den konto, forstår jeg ikke og beder Vagn Madsen redegøre for påstanden.
I øvrigt læser jeg Vagn Madsens indlæg med stor interesse. Der er nogle rigtige guldkorn imellem, for eksempel dette her fra Folkeskolen nummer 47 sidste år angående guruen Gardners synspunkter: '(. . .) Gardner vil erstatte uddannelse med noget, som han noget prætentiøst kalder for forskning i 'sandhed, skønhed og moral (. . .) fordi mennesket siden tidernes morgen (. . .) har søgt at finde ud af, hvem det er, hvor det kommer fra, hvorfor det er her (. . .)'. Men min påstand er så, at når mennesket falder hen i disse dybe spørgsmål, så filosoferer mennesket, men det uddanner sig ikke (. . .)'. Citat slut.
Efter min mening har Vagn Madsen ramt plet her. Spørgsmålet om, hvem vi er, hvor vi kommer fra og så videre er sekterisk tale og har de sidste par tusinde år hørt hjemme i mere eller mindre loge- og sektprægede sammenhænge. Men, Vagn Madsen, forklar venligst den med de godt 150 timer.
Eva Knakkergaard
København
Forkortet af redaktionen