Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Torben Thomsen har tilsyneladende i disse uger i en lind strøm af læserbreve kastet sig over skolevejledningen, som han åbenbart på det nærmeste finder skader eleverne og i bedste fald er mere eller mindre virkningsløs. På Tandhjulsforeningens vegne har jeg i Folkeskolen nummer 8, som respons på et indlæg fra Torben Thomsen, givet nogle nøgterne og informative oplysninger, som Thomsen i nummer 10 kalder belærende og fortolker i en retning, jeg overhovedet ikke har bevæget mig.
De rapporter, Torben Thomsen senest omtaler, har været udførligt behandlet i Tandhjulsforeningens blad, 'Tandhjulet', hvor flere af rapporternes forfattere yderligere har uddybet deres synspunkter.
Thomsen kan være overbevist om, at vejlederne og vejledningen netop ønsker at tilgodese den enkelte elevs behov, muligheder og interesser, og vi værdsætter meget, at Undervisningsministeriet og Folketinget klart har markeret, at man ønsker at styrke vejledningen i almindelighed og for elever med særlige behov i særdeleshed. Vejlederne er meget bevidste om deres etik, og dette udvidede ansvarsområde vil vejlederne helt bestemt forstå at forvalte til gavn for eleverne, forældrene og samfundet.
Jeg skal ikke trætte Folkeskolens læsere med yderligere argumenter imod det korstog, som Torben Thomsen synes at have indledt imod vejledningen i Danmark.
Per Rye
formand for Tandhjulsforeningen
Foreningen af skolevejledere og skolekonsulenter i uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering