Debat
Er svømning relevant i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der findes ikke noget faghæfte for svømning, og det er nødvendigt. I øjeblikket er de grundlæggende overvejelser om og i faget meget svævende. Mange kommuner har allerede fjernet svømmeundervisningen fra skemaet. Det virker fuldstændig uansvarligt, for vi lever i et land omgivet af vand.
Det er uansvarligt at deltage, hvis man ikke er dus med det våde element. Vi synes bestemt ikke, at det er rimeligt, at skolen er begyndt at afskære børn fra disse oplevelser. Vi tror dog heller ikke, folk er uenige i disse overvejelser, men som tingene er i øjeblikket, er kommunerne og skolerne ved at miste styringen af svømning i skolen og dens kvaliteter.
Der har i mange år været sikkerhedsmæssige krav i form af cirkulærer udsendt af Undervisningsministeriet. Det er selvfølgelig godt, men der har altid manglet noget konkret om svømning i skolen, for eksempel formål, læseplan og bestemmelser om centrale kundskabs- og færdighedsområder. Det betyder, at undervisningen om svømning har været baseret på forskelligartet litteratur uden nogen centrale retningslinier. Så længe vi ikke har disse retningslinier med i planlægningen af undervisningen, bliver den generelle undervisning om svømning noget diffus, og vi mister et fælles fokus.
Vi er klar over, at der er stort pres på de enkelte kommuner og deres økonomi, og det gør det let at spare svømmeundervisningen væk, da der ikke stilles krav ovenfra.
Argumenter for at fjerne svømning fra skemaet kunne være, at 'det kan den frivillige idræt tage sig af', men vi mener, at tingene er blevet rodet for meget sammen. Det er ikke skolens opgave at skabe dygtige konkurrencesvømmere, men derimod at give børnene mulighed for at opleve, hvad vands egenskaber kan gøre for den alment kropslige motoriske udvikling. Svømmeundervisningen kan også gøre børn og unge mere dus med det våde element.
I fysioterapien har man i mange år brugt vand i behandlingen af fysisk og psykisk handicappede, da det giver en klarere oplevelse og opfattelse af kroppen, end luften kan. Konkret bruges træning i vand til at hjælpe mennesker med vanskeligheder ved at mærke kroppens grænser. Men det er ikke kun handicappede, der har brug for denne ekstra stimulering af sanserne, andre mennesker skal ikke snydes for denne mulighed. Alle har brug for at opnå en større kropsbevidsthed og en bedre fornemmelse af, hvad kroppen kan.
Derfor foreslår vi, at der snarest tages initiativ til at udarbejde et faghæfte om svømning. Måske var det også en idé samtidig at udbyde kurser til videreuddannelse af svømmelærere?
Ricky Bennetzen
idrætskonsulent
med svømning som speciale
Lars Stahl Pedersen
førstehjælpsuddannet med mangeårig erfaring som livredder
Begge fjerdeårgangsstuderende ved Odense Seminarium
Forkortet af redaktionen