Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De seneste år har der været tilbud om efteruddannelse af folkeskole- og gymnasielærere i holocaust.
Kurserne foregår i Jerusalem. 120 timers højtkvalificeret, intensiv undervisning på to uger, vinterferien indgår som den ene. Der er stor forskel på de tilskud, som gives folkeskolelærere og gymnasielærere - i sidstnævntes favør. Men ikke nok med det. Der er på grund af decentraliseringen af folkeskolemidlerne stor divergens folkeskolelærerne indbyrdes.
Når man ser på kursets indhold og på statsministerens udtalelser ved Holocaustkonferencen i Stockholm, så mangler der sammenhæng.
På grund af unge svenskeres holocaustbenægtelse blev der herhjemme foretaget en lignende undersøgelse af unge danskeres viden. Heraf fremgik det klart, at de havde den største viden om emnet fra folkeskolen. Det falder sammen med vores erfaringer, som siger, at interessen er størst på 8. og 9. klassetrin. Det er derfor ikke rimeligt, at de fleste folkeskolelærere stilles så meget ringere end gymnasielærerne.
De, der sidder på pengekassen, kan meget naturligt spørge, om det er nødvendigt at tage helt til Israel for at få denne efteruddannelse. Svaret er ja, for det er et undervisningsprogram helt i særklasse, som kræver, at man er såvel fysisk som psykisk rustet. Det er for eksempel ikke for tøsedrenge at gå ind i mindehallen for en million ombragte børn.
Nyrup Rasmussen sagde i en pressemeddelelse den 24. januar, at vi alle har en forpligtelse til at sikre, at de yngre generationer kender historien. I Stockholm fremhævede han to dage senere vigtigheden af, at blandt andet lærere kunne hjælpe de unge med denne del af historien for at undgå lignende uhyrligheder i fremtiden (Goya: 'Sleep produces monsters').
Selve kurset foregår for størstepartens vedkommende på Yad Vashem - mindesmærket for holocaust. Det er knugende, bevægende og storslået at stå ved kilden til forståelse af staten Israels eksistens. På kurset kommer man også i direkte kontakt med flere overlevende vidner - og det er sidste udkald, de er alle ældre mennesker. Det taler til hele ens følelsesregister, når de på udramatisk vis fortæller deres personlige historie. Det giver så meget mere, end når en - nok så engageret - udenforstående beretter.
Man bliver på en gang nedslået over den menneskelige nederdrægtighed og samtidig optændt af stærk vilje til at bekæmpe de totalitære regimer.
Yderpunkterne i folkeskolelærernes betaling har i år strakt sig fra alt betalt inklusive time/dagpenge til intet betalt. Sidstnævnte gruppe lærere har skaffet sig tilskud ved at søge fonde om hjælp blandt andet uden for landets grænser: Thanks to Scandinavia (Victor Borge).
Er det rimeligt?
Jytte Mygind og Early Humle
Holte