Debat
Kan man ændre et begreb
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ifølge det foreliggende forslag til aftale mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening er man enige om at tage afsked med den hidtidige forståelse af begrebet undervisning, som det for eksempel er udtrykt i 'Psykologisk pædagogisk ordbog': 'Systematisk tilrettelagte situationer, der sigter mod erhvervelse af færdigheder'.
Det rejser for mig som bruger af vores fælles sprog nogle spørgsmål:
1. Kan man ved en indgåelse af en overenskomst gå ind og ændre på en hidtil nogenlunde entydig opfattelse af et begreb som undervisning?
2. Har man overvejet, om en sådan ændring kan rumme problemer i forhold til den gældende folkeskolelov, som må antages at basere sig på det hidtidige undervisningsbegreb?
3. Forventer man, at fremtidige udgaver af 'Psykologisk pædagogisk ordbog' vil indeholde to definitioner på undervisningsbegrebet, en gældende for folkeskoleområdet, en anden for alle andre uddannelsesformer?
Spørgsmålene rettes hermed til forhandlingsparterne KL (Kommunernes Landsforening) og DLF samt til undervisningsministeren, som må antages også at have en interesse i begrebsdannelsen på dette felt.
Ib Granerud
forhenværende undervisningsinspektør