Debat
Et kuriosum eller den sørgelige virkelighed?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Lærergerningen er efterhånden blevet en af de Bestillinger, der byder sine Udøvere de mest uselvstændige og utilfredsstillende Arbejdsvilkår.
Det er utvivlsomt nødvendigt fra de afgørende og ledende Myndigheders Side i højere grad at stimulere Lærerstandens Udfoldelse som Kultur- og Aandsarbejdere, give den Ansvar, Anseelse og bedre Placering og i mindre Grad understrege Funktionærforholdet. For skulle den Dag komme, da det eneste, man kan sige om den danske Lærer, er, at han er en lille lydig og artig Funktionær, da har man med det samme dræbt Livet i Skolen«.
Ovenstående beskrivelse af lærerjobbet fandt jeg i »Københavns Kommuneskole« fra april 1938. Bortset fra ortografien og majusklerne, samt at jeg har erstattet tjenestemand med funktionær, er selve beskrivelsen præcis rammende for den situation, folkeskolen og dens lærere har stået i, siden skolereform og lov 409 blev gennemført i 2014. Jeg er godt klar over, at der i de mellemliggende år har været perioder med fremskridt, men det er deprimerende, at vi kan genkende så meget af nutiden i et 80 år gammelt citat.