Debat
Flere undervisningstimer – helt gratis
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er grund til at rose regeringens forslag om at gøre folkeskolens vejledende timetal til minimumstimetal. I en tid, hvor flere og flere kommuner sparer på undervisningstimerne, er det et progressivt tiltag, som vil styrke fagligheden og lærernes muligheder for at levere god undervisning.
Man kan blot undre sig over, at forslaget slet ikke var omtalt, da »Faglighed og frihed« blev præsenteret. For regeringen har virkelig taget spenderbukserne på med et forslag, der vil koste kommunerne mellem en halv og en hel milliard kroner. Og man må undre sig endnu mere over Finansministeriets tal. Det kan gennemføres for kun 14,5 millioner kroner. Altså ikke i den enkelte kommune - forstås, men på landsplan, hævder ministeriet!
Umiddelbart må det give anledning til bekymring, at det står så sløjt til med de matematiske færdigheder i Finansministeriet. Men på den anden side: Alle kan lave en fejl. Og da samme ministerium i anden sammenhæng skønnede 43 milliarder kroner forkert, kom der da i det mindste en korrektion.
Men den får vi ikke her. For der er taget en helt ny regnemetode i brug. Det afslørede Venstres finansordfører, Jacob Jensen, til Ritzau. Regeringen mener, at forslaget kan finansieres ved at konvertere lærernes forberedelsestid til undervisning. »De steder, hvor man ligger under gennemsnittet, skal der være mindre forberedelse og mere undervisning. Lærerne skal jo have det samme i løn, uanset om de bruger deres tid foran katederet eller forbereder sig hjemmefra«, udtalte Jacob Jensen.
Nu skal man ikke hænge sig i, at den gode finansordfører helt ser bort fra, at den kommunale virkelighed er noget mere kompliceret end som så. At det også handler om lovligt indgåede overenskomster mellem parterne, og at der er en indlysende sammenhæng mellem kvaliteten af lærernes undervisning og mulighederne for at forberede sig.
Regeringens nye regnemetode har vidtrækkende perspektiver: Nu kan politikerne love flere operationer på hospitalerne, når personalet ikke skal forberede den konkrete operation. Kommuner og skattevæsen kan omgående svare på alle spørgsmål, når personalet ikke bruger tid på at forberede korrekte svar. Og Folketinget får nemmere ved at vedtage nye love, når der ikke skal bruges tid på lovforberedende arbejde.
Det bliver i hvert fald nemt for partierne. Partierne har fået fri bane for store løfter i den kommende valgkamp. Det koster ikke noget. Man kan foreslå hvad som helst - helt uden at forberede sig!