Debat

Læreruddannelsen har trange kår

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen har gang på gang udtalt, at danske skoleelever skal have en uddannelse i verdensklasse. En af forudsætningerne er naturligvis, at lærere bør være i besiddelse af en uddannelse, der sætter dem i stand til at honorere regeringens drømme.

En styrkelse af uddannelser opnås imidlertid ikke ved samtidig at udsætte uddannelsesstederne for besparelser, men det er åbenbart ikke gået op for regeringen og dens embedsmænd. Eksempelvis har det på læreruddannelsen i Holbæk UC Sjælland betydet, at der i studieåret 2011/12 ikke vil være ansat en eneste historielærer, og den undervisning, som skal gives i faget, skal varetages af den eneste tilbageblivende samfundsfagslærer.

Uanset god vilje fra rektorside ser det magert ud for læreruddannelsen på University College Sjællands afdelinger i såvel Holbæk som i Roskilde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Valgmulighederne hvad angår linjefag for tredje- og fjerdeårsstuderende er mildt sagt begrænsede. I bedste fald kan der i Holbæk kun tilbydes dansk, matematik, natur/teknik, engelsk, billedkunst, idræt, kristendom og samfundsfag; i Roskilde kun dansk, matematik, natur/teknik, engelsk og specialpædagogik.

Med en så ringe vifte af fag, som man tilbyder de lærerstuderende, og når der finder mange aflysninger af undervisningstimer sted som følge af uddannelsesstedernes skrabede budgetter, er der al mulig grund til bekymring for de unge mennesker, som i de kommende år forlader University College Sjælland med en lærereksamen. Hvad dette kan få som konsekvens for fremtidens folkeskoleelever, kan man kun gisne om. Men fortsatte nedskæringer inden for undervisningssektoren frem for investeringer gavner ikke det danske samfund.