Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen kunne man i sidste uge læse, at Stig Broström mener, »at børnehaveklasselederne var skuffede over Faghæfte 25, fordi indholdet knap nok levede op til, hvordan de fleste børnehaveklasser fungerede« (i 2003, hvor faghæftet udkom).
Faghæftet har altså kun eksisteret i to år. Jeg har i egenskab af formand for Børnehaveklasseforeningen ikke mødt nogen børnehaveklasseleder blandt de cirka 2.000, jeg repræsenterer, der syntes, at kravene var for små i Faghæfte 25.
Børnehaveklasselederne har tværtimod oplevet, at faghæftet legitimerede den praksis, der efterhånden er opstået i børnehaveklasserne gennem deres over 30-årige eksistens. En praksis, der tager udgangspunkt i de små skolebegynderes tænkning og behov for en legende tilgang til læringen.
Jeg må tage skarpt afstand fra, at vores faggruppe bruges som legitimering af en skærpelse af den faglige profil i den kommede »nye« 1. klasse.