Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Må jeg bede om et fornuftigt svar på, hvad i alverden en elev skal stille op med et prøvebevis, som viser 5 i gennemsnit?
Det skriger jo om, at eleven intet kan og intet har opnået gennem flere år. Mon han/hun ikke var bedre hjulpet med en udtalelse? Tal er meget kolde.
Hvorfor insisterer man på, at selv de dårligst udrustede skal ydmyges med sådan en etikette?
Må jeg bede om blot ét fornuftigt svar. Jeg er gerne fri for ren teori.
Jeg vil nu - for at klargøre, hvad jeg mener - citere et par eksempler fra 9.-klasse-prøvestile indsendt til bedømmelse.
1: »Alt i alt er psykisk og fysisk syge nogle uovertræffelige mennesker«.
2: »Han gav sig til at udrydde dem, bare fordi han var misundelig på sine fordomme« (censoren viste mig en stil på 3,5 linjer, som var indsendt til bedømmelse).
Jeg bedømte umiddelbart læreren til at have »gak i låget«, når han indsendte sådan noget. Her blev eleven virkelig groft svigtet. Nej - de otte procent, som ikke går til 9.-klasse-prøve, undlader det, fordi de ved, at de ikke kan! Netop det har de talt med deres lærer om.
Forkortet af redaktionen