Debat

Plat og Pisa

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor er vores fagforening, Danmarks Pædagogiske Universitet og andre med lyst til folkeskolen, når vi nedgøres af Pisa-undersøgelsernes påståede fakta-test. Resultaterne bruges til at så mistillid om arbejdet i skolen og udmønter sig i øget kontrol og mistænkeliggørelse. Ingen sætter spørgsmålstegn ved resultaternes validitet og sammenlignelighed landene imellem. Hvilken glæde har vi af at sammenligne os med Korea?

Vi skal være et videns- og iværksættersamfund. Dette bygges ikke op på kontrol og mistillid. Hvordan måles kreativitet, glæde og initiativ, som er nogle af fundamenterne for det samfund, vi ønsker?

Nogle kommuner har blindt og autoritativt købt undersøgelserne og vil indføre faseinddeling som nyt hurra-mantra i skolen. De varige ændringer kommer nedefra, hvis faseinddeling er et must, vil det komme som et pædagogisk tiltag nedefra.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler