Folkeskolens leder:
Jeg kan garantere
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er noget Østtyskland over det. Men det er ganske vist. Det er dansk, og det står i regeringsgrundlaget.
Der oprettes en ny statslig styrelse, der skal evaluere skoler og kontrollere kvalitet. Undervisningsministeriet skal kontrollere kommunerne, kommunerne skal kontrollere skolerne, og lærerne skal teste eleverne igen og igen og igen.
Men der er ingen grund til at være urolig, siger undervisningsministeren. Der skal ikke udføres dobbeltarbejde, staten skal ikke kontrollere noget, som kommunerne klarer, og eleverne mærker ikke nogen forskel, for en test er bare en opgave, som de andre elever også får. Bertel Haarder vil finde »en god dansk mellemvej«, forklarer han.
Det beroliger dog langtfra partifællen Bjørn Dahl, der er formand for KLs børne- og kulturudvalg. Han advarer om, at de mange kontrolinstanser kan tage motivationen fra lærerne og få dem til kun at tænke testorienteret.
Man må håbe, at regeringen vil lytte til KLs kritik.
Og man må håbe, at Bertel Haarder vil tage konsekvensen af den garanti, han giver Folkeskolens læsere. Ministeren er, siger han, helt enig med professor Carsten Elbro, som her i bladet har sagt, at sammenligninger har en yderst begrænset værdi, og at der er langt mere brug for effektundersøgelser, som kan vise lærerne, hvordan forskellige undervisningsmetoder virker.
»Jeg kan garantere, at nogle af de ekstra penge vil blive afsat til udstrakt brug af effektmåling«, siger Bertel Haarder. Logisk set må det betyde, at der afsættes penge til klasserumsforskning og til undersøgelser af, hvordan forskellige undervisningsstrategier, arbejdsformer, undervisningsmidler og testværktøjer virker. Det er ikke en hurtig og nem vej at gå, og det er ikke nok med en klatskilling til et enkelt skueprojekt. Men det er en vej, som kan styrke den faglige kvalitet både på skoler og i læreruddannelsen.
-th