Debat
Industrien og naturfagene
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 9 skriver Vagn Madsen, at »industrien ikke ønsker unge, der kun er fagligt dygtige og ikke kan tænke selv«, og henviser til den konference om ledelse i folkeskolen, som Dansk Industri (DI) afholdt sammen med DLF og KL i november 2003.
Imidlertid gjorde jeg på konferencen netop opmærksom på problemet med, at danske elever halter fagligt og uddannelsesmæssigt bagud i forhold til unge i andre lande.
DI har derfor hilst den nye folkeskolereform og styrkelsen af fagligheden i folkeskolen særdeles velkommen. Det gælder også styrkelsen af de naturvidenskabelige fag med flere timer i matematik i de yngste klasser og flere timer til biologi, geografi og fysik/kemi i de ældste klasser.
Vagn Madsen opfordrer i sit indlæg industrien til at »hugge hælene i« i forhold til forslaget om en ny fælles afgangsprøve i fagene fysik/kemi, biologi og geografi, som risikerer at blive »prøve i ingenting«.
Kritikken af en ny fælles afgangsprøve er DI enig i.
Det er positivt at videreføre geografi til 9. klasse, men dette må ikke betyde en nedprioritering af fysik/kemi, som er vigtigt i mange efterfølgende uddannelser.
DI finder det stærkt betænkeligt med en fælles afgangsprøve i alle naturfagene, som risikerer at nedtone fysik/kemi, der i dag har en selvstændig mundtlig/praktisk prøve med vægt på både teori og praksis.
Derfor anbefaler DI at dele prøverne i én prøve for biologi og geografi og at fastholde den nuværende prøve i fysik/kemi.
DIs kritik af den fælles prøve er i øvrigt omtalt på Folkeskolens netnyheder og i Folkeskolen (nummer 6/2004).
DIs høringssvar om den nye fælles prøve kan læses i sin helhed på www.di.dk i folkeskoleafsnittet under »Erhverv & Samfund«.