Debat
Velkomne udtalelser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er nødvendigt at blive provokeret på fastgroede holdninger, hvis man vil se nye muligheder. I den sammenhæng er Dorthe Pedersens udtalelser til Folkeskolen i nummer 9 mere end velkomne. Jeg håber imidlertid ikke, at udtalelserne er konklusioner på det forskningsprojekt vedrørende Ny Løn, som Dorthe Pedersen er leder af, for så er der al mulig grund til at være bekymret for værdien af forskningsprojektet.
Det er min påstand, at stort set samtlige lærerkredse i Danmark har været i offensiven for at udvikle det nye lønsystem ud fra de værdier, der ligger i vores arbejde. Kredsene har lokalt drøftet og fastlagt lønpolitikker, og kredsene har i stort set alle kommuner været den udfarende part i forhandlingerne. Danmarks Lærerforening centralt og lokalt har gjort en indsats, der langt overstiger mange andre organisationers. Troen på, at Ny Løn kan udvikles til et positivt lønsystem på skoleområdet, har imidlertid fået et grundskud med oplevelsen af modpartens mangel på vilje til at gå ind i reelle drøftelser af muligheder og ideer med Ny Løn. Arbejdsgiverne har mange steder bekræftet, at Ny Løn først og fremmest skal være et ledelsesinstrument, der presser effektiviteten og dermed sikrer mere arbejde for de samme penge. Hvis organisationerne vil acceptere det, er der muligvis penge at hente, ellers må de nøjes med langt mindre end det, der er afsat centralt.
Med Dorthe Pedersens store indsigt i Ny Løn må hun være helt klar over, at med den nuværende grundstruktur i lønsystemet vil det i sidste ende altid være en intern kamp lønmodtagerne imellem om de samme lønkroner. Det kunne være interessant at høre forskernes vurdering af, hvad dette forhold betyder for den enkelte organisations mulighed for at sætte dagsordenen for udviklingen af lønsystemet.
Dorthe Pedersen anklager i artiklen lærerne for at 'begrave sig i millimeterdemokrati og millimetermålingen af timer og minutter'. I 1999 roste Dorthe Pedersen lærernes arbejdstidsaftale, mens vi andre advarede om, at den ville medføre en ukonstruktiv kamp om resurserne på den enkelte skole og dermed 'millimetermåling'. Med økonomisk trængte kommuner er der al mulig grund til at frygte, at dette vil gentage sig på lønområdet.
Anders Bondo Christensen
medlem af DLF's hovedstyrelse