Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvor bor skoletandlægen? Skal jeg sende syge elever hjem? Hvem booker videokameraerne?
Nye læreres hoveder er fyldt med den slags praktiske spørgsmål, som skal afklares, før de kan koncentrere sig om det egentlige - undervisningen, eleverne og deres egen udvikling som lærere.
Derfor har Møllevangskolen i Århus udarbejdet et introduktionsprogram. På en række møder lærer de nyansatte skolen at kende. De bliver vist rundt, de møder nøglepersonerne og præsenteres for skolens regler og rutiner.
Skolens leder, Paul Karoff, siger:
'Vi opfatter den praktiske introduktion som en hjælp til de nyes udvikling som lærere. Ved at afhjælpe de praktiske forhindringer letter vi deres identitetsdannelse'.
Den praktiske - og skolestyrede - introduktion står ikke alene. På møder uden fast dagsorden får de nye lærere mulighed for at snakke om de situationer og problemer, de står i som debutanter, og de kan hente gode råd fra ledelsen, fra erfarne kolleger eller andre nye.
'Snakkene mellem de nye', siger Paul Karoff, 'er måske det vigtigste i hele introduktionsforløbet. Det viser vores erfaringer. De nye oplever, at de ikke er alene om problemerne, og det er en lettelse for mange af dem. De går fra møderne med en følelse af, at ledelsen anerkender deres situation'.
Introduktionen ændres
Møllevangskolen er vant til nye lærere. Siden 1990 har skolen budt mellem 60 og 70 nye velkommen. En del af dem som vikarer, men den faste stab er i perioden vokset fra godt 40 lærere til 67. Samtidig er der sket et markant generationsskifte på lærerværelset; kun en tredjedel af dem, der var på skolen i 1990, er her stadig.
Det store gennemtræk har nødvendiggjort introduktionsprogrammet.
I år bestod det af et heldagsmøde i sommerferien plus ni eftermiddagsmøder - ét i hver uge fra sommerferiens slutning og frem til efterårsferien.
Det ændres næste år, siger Paul Karoff. Programmet var for hårdt med alle de møder. De nye lærere var drænede klokken 15.
Næste år forløber den praktiske introduktion derfor på heldagsmøder i sommerferien. Introduktionen suppleres med en ny velkomstmappe, som besvarer mange praktiske spørgsmål. Frem til efterårsferien arrangeres der også næste år eftermiddagsmøder, men ikke så mange som sidst og ikke med samme faste dagsorden. Møderne skal i stedet give de nye lærere mulighed for at snakke om pædagogiske og praktiske problemer, de står med i klasserne.
'Vi skal ikke læsse ny viden på lærerne til de møder. De skal have mulighed for at læsse af, og det gør de ved at snakke sammen', siger Paul Karoff.-Mikkel Hvid er freelancejournalist
Introduktion til Møllevangskolen
- Den første uge i sommerferien mødes de nye lærere med det team, de skal være en del af. Samtidig får hver ny lærer en tutor. Tutoren får timer for at hjælpe den nyansatte i det første år
- Nyansatte lærere får nøgler, så de kan komme på skolen i ferien og vænne sig til det nye sted
- Nye lærere får en mappe med praktiske oplysninger (skoletandpleje, sygemelding, busordninger, idrætsdagen og så videre)
- Inden skolestarten holdes der to heldagsmøder for de nye lærere. Her får de en praktisk introduktion til skolen, de vises rundt, og de hører om skolens historie, personalepolitikken, arbejdstidsreglerne, styrelsesloven, elevgrundlaget, nabolaget, forældresamarbejdet og så videre. De introduceres også til nøglemedarbejdere som for eksempel skolebibliotekaren og sundhedsplejersken. Tutorerne deltager i møderne
- Skolen har et loft på 25 undervisningstimer per uge. Desuden vurderer ledelsen, om nye lærere har brug for ekstra individuel tid
- Skolen stiller en coach til rådighed for de nye lærere.