Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvem skal teste testene? Det bliver ét af de spændende spørgsmål i et nyt uddannelsesudspil, som USA's præsident George W. Bush har fremlagt i en erkendelse af, at de 120 milliarder dollar, som den amerikanske regering har brugt på at skabe større lighed i uddannelsessystemet siden 1965, ikke har haft nogen mærkbar effekt.
Én af kongstankerne i udspillet med navnet 'Leave no child behind' - eller 'Alle børn skal med' - er, at alle børn fra tredje til og med ottende klasse skal testes årligt. Og at disse test skal danne grundlaget for forbundsregeringens økonomiske støtte til staternes undervisning: Hvis skolerne klarer sig godt, får de større frihed økonomisk til at eksperimentere med det føderale tilskud. Hvis skolerne derimod klarer sig dårligt tre år i træk, mister skolerne - og skoledistriktet - deres tilskud.
Det logiske svar ville derfor være at udforme en test på forbundsplan, så resultaterne fra de 50 staters forskellige undervisningssystemer ville være sammenlignelige og tilskuddene retfærdigt fordelt. Men ikke i USA. Og ikke hos republikanerne, der rent ideologisk er imod regeringskontrol og for staternes suverænitet.
Derfor kan Bush's udspil, der ellers i det store og hele bedømmes som et konsensusforslag, udvikle sig til en strid om, hvem der helt konkret skal vurdere disse test. Hvis det bliver de enkelte stater, der skal bedømme, vurderer bladet 'The Economist', at man 'i bedste fald ender med et ekstraordinært kompliceret system. I værste fald at staterne forsøger at snyde systemet'.