Debat

Ikke ideal. . .

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For cirka et år siden holdt vi i Sydslesvig et arrangement om professionsidealer - de elleve bud (så det ikke skulle være ti. . .) blev præsenteret og diskuteret. Nu så jeg dem igen i Folkeskolennummer 7, jeg tror nok uforandret - der er måske ikke nogen udvikling i sagen? Første bud (som jeg nøjes med): 'Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolelovens målsætning og undervisningsmål', mener jeg stadig tager sig mærkeligt ud: Folkeskoleloven hører da ikke med her.

Lærerne vil overholde loven?! Og hvad så med tilføjelser, ændringer?

Arbejdstidsaftalen skulle så måske også være med, bare for en sikkerheds skyld, når det nu er lidt forskelligt, hvad man får af tid til 'efter bedste evne (at) opfylde folkeskolelovens målsætning og undervisningsmål'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der sker også en ikke særlig gennemtænkt begrænsning af målgruppen:

Skal der være professionsidea-ler for danske lærere, så bør de vel kunne gælde for alle lærere, altså ikke kun dem inden for folkeskoleområdet.

Er der specielle lægeløfter for kirurger, øjenlæger eller tandlæger?

Lægeløftet har været brugt og brudt siden antikken; vil vi give lærerstanden et løft ved hjælp af en professionsetik, så må den være så grundlæggende, at den kan have bestand også fremover. Den bør være af en sådan karakter, at den endda ville kunne bruges i andre lande.

Gert Ries

Suderlugum, Tyskland