Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 8 kunne man læse en dejlig artikel om et åbent fysikværksted på Hyldagerskolen i Albertslund. Dette værksted illustrerer de stærke undervisningsmæssige muligheder, der eksisterer inden for naturfagene. Inden for fysik og kemi er det muligt at lave erfaringsbaseret undervisning, der giver eleven en umiddelbar oplevelse med for eksempel syns- og lugtesanserne. Det er bemærkelsesværdigt, at elever i 5. klasse oplever den samme begejstring, som jeg kan opleve som specialestuderende i kemi.
Det er en fornøjelse at se et positivt indlæg om naturvidenskab, der sjældent er i fokus på denne måde i medierne. Min eneste indvending mod artiklen er den ensidige brug af betegnelsen fysikværksted, når de beskrevne aktiviteter alle var af kemisk natur. Betegnelsen kemi anvendes efterhånden kun til at beskrive uønskede og ubehagelige tilsætningsstoffer og forureninger i vores fødevarer og miljø. Dette er en skam, idet det netop er kemi, der kan give os en detaljeret forståelse for, hvorledes vi kan modvirke de skadelige effekter af stoffer i vores omverden.
Peter W. Thulstrup
København S