Debat
Ikke bremser, men sporer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Thomsen, Aars
Der er skred i børnenes identitetsforståelse - og vi (voksne) er bagefter - det er præcis det, Steen Larsen påpeger i Folkeskolens nummer 5.
Kaos og paradokser er ikke bremseklodser, men sporer - de skal opsøges og kultiveres.
Du taler om, at 'Noget stort er på spil' - det var der også for Alice i Eventyrland, da hun spiller kroket med eventyrlandets dronning. - Det er svært - kroketkuglen er et levende pindsvin, buerne soldater og køllen en levende flamingo. Ingen ønsker godvilligt at deltage i spillet. Det er umuligt at lave et optimalt slag for Alice, kuglen går sine egne veje - målet flytter sig efter forgodtbefindende, og køllen interesserer sig mere for sit hoved end om at spille.
'Kun det ustabile er stabilt, kun det uforudsigelige er forudsigeligt. Det turbulente, mangfoldige og paradoksale er tilstande, som i dag opsøges og dyrkes. At blive stående er at synke agterud'. (Ole Thyssen, filosof).
Folkeskolen har en lang og god tradition for at diskutere metodik, men der mangler en holdningsdiskussion, nye erkendelsespositioner i forhold til den 'nye virkelighed'. Vi skal finde en ny identitet i en multikulturel verden, et stabilt kaos.
Berit Andersen
Viborg