Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I 'Bagsmækken' i nummer otte har lektor Steen Larsen, Danmarks Lærerhøjskole, nogle for mig ganske uigennemskuelige betragtninger om danske læreres gammeldags metoder set i modsætning til svenske og finske læreres moderne metoder, når det gælder den begyndende læseundervisning. Hvis indlægget skal ses som en kommentar til den aktuelle debat om den danske læsemisere, kan det kun give mening for mig, hvis misforholdet tilsvarende kommer til udtryk i de opnåede resultater hos børnene, det vil sige, at det skulle forholde sig sådan, at danske børn ikke er blevet ringere til at læse, men at de opståede forskelle skyldes, at svenske og navnlig finske børn er blevet bedre end tidligere. Hvis det forhold kunne dokumenteres, ville det være interessant.
Ib Granerud
København
forhenværende undervisningsinspektør