Debat

Længere uddannelse

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Niels Mørup Pedersen. Tak for din reaktion på min kommentar i nummer syv om undervisningsministerens forslag til læreruddannelse.

Men din opfattelse af den giver mig anledning til at slå fast, at også jeg går varmt ind for, at elever i den danske skole skal lære noget. Det er jo hovedårsagen til, at de går der.

Men netop derfor er det så vigtigt, at de lærerstuderende også lærer noget. Men ikke bare 'noget'. Det skal være det rigtige. Og det rigtige er ikke enten noget mere fag eller noget mere pædagogik. Men både og - spejlet i folkeskolens samlede formål.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor er det så vigtigt, at de lærerstuderende ikke bare lærer nogle færre (linie)fag, men at de lærer at undervise i dem. Så de som lærere kan få eleverne til at gå aktivt til den. For det er jo netop forudsætningen for, at de kan lære noget. For alvor.

Det har igen noget at gøre med at involvere sig, med medbestemmelse og demokrati. I praksis. Derfor er det også så vigtigt, at de lærerstuderende tillige får rig lejlighed til at gå i dybden med folkeskolens rolle i vort samfund. Det skal ske i sammenhæng i timerne med almen pædagogik og almen didaktik, som derfor ikke kan erstattes hverken af mere (linie)fag eller af mere fagdidaktik. Også her er der nemlig tale om et både og. Lærere skal kunne træffe selvstændige valg i situationen.

'Det rigtige' er også mere praksis - og mere kvalificeret praktikundervisning og mere øven sig - i praksis. Undervisning er også et håndværk. Derfor må uddannelsen forlænges. Ikke bare omrokeres.

Uddannelse og efteruddannelse bliver fremtidens dominerende virksomhed, og undervisning bliver simpelt hen hovederhvervet. Derfor er det så vitalt, at der ikke går snæversyn og partipolitik i læreruddannelsen. Derfor er det så vigtigt, at Folketinget gør sit til at højne lærergerningens prestige, så faget kan tiltrække de bedste unge. Af begge køn.

Sagt på en anden måde, så har Danmark nu brug for færre landbrugs- og skibsværftsstøtteordninger, men alvorligt brug for investering i den i disse år så omtalte livslange uddannelse - for alle. I praksis.

Gode ord gør det ikke alene. Ensidige slagord som mere faglighed slet ikke.

Jørgen Stampe

medlem af hovedstyrelsen formand for

pædagogisk udvalg