Debat

Oversigt mangler

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så udkom da endelig lærervejledningen til Gyldendals Matematik i Fjerde her i begyndelsen af februar 96, over et halvt år efter, at eleverne tog deres grundbøger og arbejdsbøger i brug ved skoleårets begyndelse.

Allerede i sommerferien kom meddelelsen om, at lærervejledningen igen ville blive forsinket, og det er der intet nyt i, for det har den været hvert år siden start, dog aldrig længere, end det har været til at leve med. Men denne gang udsattes udgivelsen først til midt i september, dernæst til december for så endelig at udkomme for ganske nyligt. Det er klart uacceptabelt, og det bliver lærerbogsforfatterne og forlaget nødt til at gøre noget ved.

I indledningen står der blandt andet: 'Grundbogen har ændret karakter, tekstmængden er øget, så informationsmængden i højere grad ligger i teksten end i illustrationerne. At dette skift først kommer i fjerde klasse kan synes lidt mærkeligt, og mange vil mene, at det er for sent. Vi har taget dette valg i konsekvens af, at elevernes læsning i den første del af skoleforløbet befinder sig på meget forskellige niveauer...' Sådanne oplysninger er væsentlige, synes jeg, før anskaffelsen af bøgerne, hvadenten man hælder til den mening, at bøgerne gerne må være meget konkrete eller teksttunge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ligeledes har jeg i høj grad manglet oversigten over emnernes faglige indhold og forslag til materialer. Tabet af kopisider er til at bære, men de havde dog udgjort en mulighed. Det har heller ikke været til at forudse, hvorfor lærerbogsforfatterne har besluttet sig for at indføre en divisionsalgoritme, men det havde været smart at kunne i forbindelse med det, der skrives om forældresamarbejdet: ... 'Det er derfor vigtigt at informere forældrene om, hvad årets arbejde går ud på, hvad eleverne vil møde af nye begreber i løbet af fjerde klasse, og hvad der bygge videre på fra sidste år. Mange forældre vil gerne følge med i, hvad deres børn lærer, blandt andet for at kunne hjælpe dem i 'en snæver vending'. I den situation opdager forældre af og til, at man nu gør tingene på en anden måde, end da de gik i skole.' Og lidt senere: ... 'Specielt vil divisionsalgoritmen være anderledes end den, mange forældre kender, og det vil være en god idé at fortælle om den på et forældremøde, før den præsenteres for klassen. Man kan eventuelt kopiere siderne om division fra lærervejledningen og udlevere dem ved forældremødet.'

Forslaget til evaluering af et afsluttet arbejde som redskab til en løbende evaluering af matematikundervisningen er jeg meget ked af ikke have kendt i tide.

Min kritik går ikke på undervisningsmaterialet, som jeg på mange måder finder interessant, flot og utraditionelt, den går på det uanstændige i proceduren for udgivelserne, som jo kan medføre, at lærere udsætter købet af næste års bogpakke, medmindre det garanteres, at lærervejledningen følger med i samme forsendelse.

Ruth Dalsgaard

Odder