Debat
Den vilde jagt på nye verdener
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'Lærere tænker altid i begrænsninger,' hedder det i Folkeskolen nummer 7. Og det gør en cand.mag. i skøre ideer noget ved i Århus. Samtidig med at undervisningsministeren råder bod på selvskabte plager og årtiers opsamlede foragt for den konkrete systematisk opbyggede fagdelte vidensformidling ved at tilbyde voksne lappekurser, vælter det ud over alle bredder med projektmageriets grænsesprængende uhæmmede sprælskhed. I Århus sprænger kulturforvalter Marianne Andersen kulturen, mere end hun forvalter den, med kurser i potent løssluppenhed. At dømme efter en kursists referat i samme nummer af Folkeskolen , betager kurset i på potent vis at vende virkeligheden ryggen og sprænge grænser aldeles kursisterne deres sunde kritiske fornuft. Og det er en nyttig forudsætning for at kunne virkeliggøre den nye folkeskolelov. For her gælder det slet ikke om at lære virkeligheden at kende, men om at skabe 'nye verdener'. Eller fortænkte selvkonstruerede helheder, som nogen foretrækker at kalde det. For hvad, herre gud, ministeren står jo parat med dyngevis af lappekurser til senere afhjælpning af skolens blinde foragt for støvet stinkende tradition og anden virkelighedsbunden råddenskab. Lad os i svimlende eufori vælte os i det kunstige, hvis nytte alene måles på graden af shanghajede sagesløse journalisters benovelse. Og når eleverne siden er afgiftede og opdager, at man ikke kan leve af andres benovelse, står ministeren jo klar med kurser i alt det, der var for simpelt og hverdagsgråt for folkeskolen at beskæftige sig med.
Vagn Madsen
viceskoleinspektør
Brønderslev