Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
To uger inde i det nye år er opgavebogen i Danmarks Lærerforening spækket med nye opgaver og udfordringer.
Statsministeren brugte som bekendt en væsentlig del af nytårstalen til at tale om folkeskolen. Et læseløft og en læsetest i 2. klasse er ikke et ambitionsniveau, der matcher vores ønsker. Hans initiativ giver os imidlertid muligheden for igen at komme på banen med vores mange konstruktive forslag til en endnu bedre folkeskole. Medlemsdebatten i DLF om fremtidens skole er et rigtigt godt rygstød for os til den kommende debat. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at eventuelle nye ændringer tager udgangspunkt i den viden, vi har om, hvad der skal til for at skabe en god skole, i stedet for i snævre partiinteresser.
Specialundervisningen er et af de emner, der er i fokus i statsministerens eftersyn. Det er der al mulig grund til. Hele den specialundervisningsindsats, der blev flyttet fra amterne til kommunerne i forbindelse med kommunalreformen, trænger til et alvorligt eftersyn. Det gælder i høj grad også voksenspecialundervisningen. Vi håber, at vi sammen med KL kan afholde en konference med henblik på en grundig analyse af situationen. Men da det var Folketinget, der besluttede kommunalreformen, påhviler der også regeringen et stort ansvar for at sikre, at børn og voksne får det specialundervisningstilbud, de har brug for, og sikre, at de velfungerende faglige miljøer på området ikke opløses som følge af en markedsgørelse af indsatsen.
Evalueringen af arbejdstidsaftalen er skudt i gang. Vi får mange positive tilbagemeldinger, men vi har brug for en mere systematisk evaluering. Kredsene har modtaget et elektronisk spørgeark, der kan bruges på den enkelte skole.
Samtidig er vi gang med at forberede de kommende overenskomstforhandlinger. Kredsformændene blev orienteret på et møde den 11. januar, og den 18. januar afholder vores forhandlingsfællesskab en stor konference om krav og temaer til de kommende forhandlinger. I foråret inviteres alle medlemmer til at give deres besyv med.
Undervisningsassistenter, seksualundervisningen og den sundhedsfremmende skole er nogle få af de mange andre temaer, der allerede er blevet bragt på banen her i det nye år.
Jeg håber, at vi med en fælles indsats kan sikre, at det bliver et godt nytår i forhold til de udfordringer, som vi har foran os.