Debat

20 sekunder per trinmål om året

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens vi venter på Bertel Haarders svar på mit spørgsmål i Folkeskolen nummer 26 - om han mener, at jeg kan huske 2.160 trinmålsevalueringer udenad - vil jeg præsentere ham for endnu et regnestykke.

Rambøll Danmark har for Undervisningsministeriet, Finansministeriet og KL undersøgt, hvad lærerne bruger deres tid på. På basis af et normalt arbejdsår med seks ugers ferie bruger de ifølge undersøgelsen 41 minutter om ugen i gennemsnit på løbende evaluering og elevplaner svarende til cirka 47 minutter om ugen i 40 uger.

Med Klarup Skole som statistisk udgangspunkt bidrager lærerne i gennemsnit til cirka 120 elevplaner om året. Det er tre om ugen. Hvis arbejdet med hver elevplan tager ti minutter - som er absolut minimum, det dobbelte er mere realistisk - er der 17 minutter tilbage til den løbende evaluering. 17 minutter om ugen i 40 uger er 680 minutter eller 40.800 sekunder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Med - lavt sat - 2.040 trinmål per lærer giver det 20 sekunder per trinmål per år.

Mener Haarder, det er muligt løbende at evaluere udbyttet af undervisningen i henhold til ét trinmål på 20 sekunder om året?

Det hænger naturligvis ikke sammen. Hvis Rambøls undersøgelse passer, dokumenterer den, at der hverken laves det lovpligtige antal elevplaner eller den lovpligtige løbende evaluering. Dertil rækker 47 minutter om ugen som en skrædder i helvede. Alligevel vælger ministeren sædvanen tro at lade, som om alt er i den skønneste orden.

Bertel Haarders manipulatoriske dilemma er, at han skal bruge tal, der på den ene side er så store, at de lader elevplansarbejdet fremstå med en vis pondus, og på den anden side så små, at lærerne ikke griner deres bageste legemsdel i laser over diskrepansen mellem ministerens tal og deres egen virkelighed.