Etniske toner i dansk sangbog

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den afghanske »Molla Mammad jan« er en af Henrik Marstals favoritter fra den nye sangbog »Ringe i vandet«. Han har i samarbejde med professor i musikpædagogik, Inge Marstal, redigeret bogen, der er »rosinen i pølseenden« på et begivenhedsrigt Sangens År.

Sangene spænder fra højskole­klassikere og moderne popmelodier til etniske folkesange fra blandt andet Irak og Afghanistan. Bogen udkommer 29. januar, og alle folkeskoler modtager et gratis klassesæt.

Ifølge Henrik Marstal er ét af sangbogens hovedformål at afspejle elevernes virkelighed.

Hvorfor etniske sange i en dansk sangbog?

»Ti procent af danske folkeskole­elever stammer fra etniske mino­riteter. Derfor var det oplagt, at ti procent af sangene fra 'Ringe i vandet' skulle komme fra de kulturer, der er bredest repræsenteret i folkeskolen. Meningen med sangbogen er ikke at fremme integrationen. Men vi mente, det var på sin plads med en sangbog, der afspejler elevernes verden«.

Kan en dansk lærer godt lære en sang fra Bosnien-­Hercegovina fra sig?

»Generelt er sangene bygget op om enkle melodier og tekster. Men hvis der er behov for lidt hjælp med udtalen, bliver alle sangene indsunget af DR Juniorkoret og kan findes på nettet, når 'Ringe i vandet' udkommer«.

Hvad vil du gerne opnå med »Ringe i vandet«?

»Jeg håber, at eleverne på udramatisk vis vil få kendskab til den danske sangskat. I dag kan traditionelle danske sange let komme til at handle om nationalisme, men ved at placere de meget klassiske sange bagerst i bogen og blande dem med nogle etniske, syntes jeg, vi har nedtonet det aspekt«.

dsw@dlf.org