Debat
Skriftlighed er lig med bureaukrati
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 6 kommenterer Christine Antorini blandt andet elevplaner, og i den forbindelse henviser hun til Brårup Skole i Skive, som ifølge hende har skriftlige - og ubureaukratiske - evalueringer. Hun blander desværre tingene sammen. Der er forskel på skriftlige elevplaner og skriftlige evalueringer.
Det er korrekt, at Brårup Skole har skriftlige elevplaner, og til at skrive elevplanerne får den enkelte klasselærer en time per elev. Men det er ikke alle elevplaner, som har skriftlige evalueringer. Vi skriver noter til den løbende evaluering af eleverne, men det er ikke det samme som skriftlige evalueringer.
Folkeskoleforliget lægger op til skriftlige elevplaner for samtlige elever med skriftlige evalueringer i alle aspekter af undervisningen. Vi skal med andre ord bruge tid på at skrive elevplaner og bruge tid på at skrive evalueringer (minimum to om året).
Ubureaukratisk er det modsatte af bureaukratisk. For mig er det blandt andet bureaukratisk, når administrative regler om skriftlighed mindsker tiden, hvor lærere og elever kan være sammen om undervisning.
Jeg er derfor uenig med Christine Antorini og de øvrige politikere, som mener, at det ikke vil koste tid med skriftlige elevplaner og skriftlige evalueringer. Det holder ikke. Drop det forlig.