Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Martin Henriksen: Jeg har læst dit indlæg i Folkeskolen nummer 6, »En ny tid kan begynde«. Du lytter ikke til lærerne, men tror på, at situationen med tiden vil falde til ro, med en arrogant henvisning til, at forandringer altid skaber uro. Som støtte for denne påstand skriver du, at mange lærere er glade for skoleforliget. Det er bestemt ikke mit indtryk. Jeg har faktisk endnu ikke mødt en eneste lærer, der er tilfreds med det.
Du vil ændre tidligere tiders uddannelsespolitik og har en tro på, at det nuværende formål giver et forkert indtryk og udgangspunkt for undervisningen. Så nu skal vi give i stedet for at udvikle (fremme elevens tilegnelse). Den ændring giver ikke mening. Vi har ikke brug for nyt formål, nationale test og bureaukrati, men for opbakning og arbejdsro fra kommuner og politikere. Vi er jo rigtig godt i gang.Glade og engagerede lærere skaber den udvikling og kvalitet, somer forudsætningen for den gode skole, vi alle ønsker.
Jeg er glad for, at du understreger, at din kritik ikke er rettet mod lærerne. Men så lyt til os. Engagerede lærere fås gennem anerkendelse af alt det gode lærerarbejde, der faktisk bliver gjort. Alt for meget negativ kritik har politikerne og medierne hældt ned over lærerne de senere år. Altid med tvivlsomme henvisninger til Pisa. Det er ikke sundt for skolen og skader elevernes muligheder for at få en god undervisning. Krumtappen i skolen er lærerne. Derfor bør arbejdet med udvikling begynde med at anerkende og udvikle lærerne - ikke dunke dem i hovedet.
I sin rapport om den danske grundskole fremhæver OECD lærernes engagement. Som det hedder i anbefaling 284, så er reelle forbedringer afhængige af den energi og ildhu, som lærerne lægger i at inspirere eleverne. Der er ifølge OECD ikke behov for centralistisk kontrol, men for en forstærket evalueringskultur, der bygger på den arbejdsglæde, det engagement, den demokratiske tradition og kvalitet, som OECD konstaterer hos de danske lærere.
Lyt til lærerne og OECD - ikke til regeringen. Drop forliget.