Debat

Dommedagsprofetier

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en analyse af det brede folkeskoleforlig skriver DLF om faglighed og kundskaber: »Med den opprioritering af kundskaber og faglighed, der ligger i forslaget, er der en stor fare for, at netop de styrkesider, som skolen har i dag, vil blive nedprioriteret«.

De styrkesider, folkeskolen utvivlsomt har i dag, opleves ikke just som styrkesider af de alt for mange unge, som forlader folkeskolen uden tilstrækkelige færdigheder i dansk. Disse - de svageste normaltbegavede unge - har hårdt brug for en faglig oprustning. Det forekommer desuden direkte tåbeligt at påstå, at en opprioritering af kundskaber og faglighed kun kan ske på bekostning af de styrkesider, som skolen har i dag - der er ikke tale om et nulsumsspil.

Videre hedder det: »Ændringerne vil derfor være til skade for såvel eleverne som det danske samfund, når vi skal matche globaliseringens udfordringer«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En urimelig dommedagsprofeti, der underbygges af DLF's interne argumentation. Her henvises til en virksomhed i Østen, hvor lederen er meget begejstret for de unge danskere, som kommer »derud«. De har ganske vist ikke så megen eksakt viden, som deres indfødte kolleger, men er til gengæld dygtige til at kombinere, improvisere og være kreative - og det er meget bedre. Ændringerne i folkeskoleloven vil næppe omdanne danske skoleelever til asiater, men hvis det kan lade sig gøre at fastholde kreativiteten og kombinere den med øget eksakt viden, vil det utvivlsomt stille os bedre i forhold til globaliseringens udfordringer - og ikke ringere. Heri ligger udfordringen for skolen - og vel at mærke en udfordring, som den ansvarsbevidste og professionelle lærer er i stand til at løfte.

Svar

Du har ret i, at opprioritering af kundskaber og færdigheder ikke kun kan ske på bekostning af de styrkesider, som skolen har i dag. Som du ved (eller burde vide), er DLF kommet med en række forslag til at styrke elevernes kundskaber i forhold til eksempelvis læsning og naturfag. Indførelse af nationale testsystemer styrker imidlertid ikke kundskaberne, men indsnævrer dem til den del, der bliver testet, og derfor stiller ændringerne i folkeskoleloven os ikke bedre i forhold til globaliseringens udfordringer, men ringere. DLF har givet konstruktive bud på, hvordan vi kan styrke fagligheden uden at sætte styrkesiderne over styr. Skulle de være forbigået din opmærksomhed, sender jeg dem gerne igen.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF