Folkeskolens leder:

God skolestart

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny 1. klasse. »En god skolestart« er navnet på en rapport med anbefalinger, som Skolestartudvalget netop har afleveret til undervisningsministeren. Det er en afbalanceret og nuanceret rapport, som vil kunne give inspiration til kommuner, skoler, dagtilbud og skolefritidsordninger.

Børnehaverne skal arbejde tættere sammen med skoler og forældre om at sikre børnene en god overgang til skolen. Børnehaveklassen skal gøres obligatorisk under det nye navn »Ny 1. klasse«. Der skal indføres danskundervisning i den nye 1. klasse. Og fremover skal børnehaveklasseledere hedde indskolingspædagoger.

Hvis man vil misbruge forslagene til at gennemføre en »skolificering« med gammeldags envejsundervisning, kan det måske lade sig gøre. Det er i hvert fald noget i den retning, BUPL's formand, Birgit Elgaard, ser for sig. Hun læser rapporten som »et opgør med det bedste i dansk børnepolitik«.

Men der skal ikke indføres en fast daglig dansktime, som flere medier har hævdet. Udvalget har arbejdet ud fra et kommissorium, hvor der står, at der skal »indføres egentlig undervisning i dansk med et fast timetal«, men det har man »oversat« til, at det skal ske »i et omfang, der svarer til en daglig lektion«. I rapporten lægges der stor vægt på, at både børnehaven og den nye 1. klasse skal bevare og videreudvikle de kvaliteter, som kendes i dag: »Hverdagslivet, undervisnings- og læringsmiljøet må tilrettelægges i overensstemmelse med seksårige børns måde at lære på: social interaktion, leg og praktisk musisk virksomhed«. Danskundervisningen kan - står der - »samles i blokke, i temaforløb, i projekter osv.«, og udvalget understreger, at undervisningen skal varetages af indskolingspædagoger og lærere i samarbejde »med størst mulig brug af samundervisning«.

Et forslag om mulighed for lektiehjælp har BUPL-formanden fået helt galt i halsen. »Lektiehjælp i traditionel forstand er ikke det rigtige for alle børn, og man må være klar over, at med den nuværende personaledækning i fritidsinstitutionerne bliver lektiehjælp indført på bekostning af noget andet«, skriver Birgit Elgaard i en pressemeddelelse.

Udvalget foreslår såmænd bare, at der i skolefritidsordningen »gives mulighed for tid, fred og rum til at læse lektier og tilbydes hjælp 'på forældreplan'«. Og man understreger, at »lektiehjælp til børn med behov for særlig indsats bør ske i skoleregi«.

Hvis økonomien er i orden, og kommunerne sørger for, at pædagoger og lærere får reelle muligheder for at arbejde sammen, hvis de udviklingsarbejder, der anbefales, bliver til virkelighed, og hvis den anbefalede efteruddannelse af børnehaveklasseledere og lærere gennemføres, kan rapporten give afsæt til en god skolestart.

-th