Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsminister Bertel Haarder har udtalt, at de elever, der ikke kan læse, skal have ekstratimer ud over de obligatoriske. Kan man overhovedet det? Hvordan er juraen? Hvordan er forældrenes/børnenes retsstilling, når man ved tvang giver obligatoriske eftersidningstimer? Hvad gør man med de børn, der rent mekanisk kan læse, men ikke forstår indholdet? Nogle af dem kan man vel beskrive som funktionelle analfabeter. Det er vi vel alle mere eller mindre på specielle områder. Jeg er i hvert fald, selv om jeg var lærer i folkeskolen i 32 år. Når jeg opdaterer min satellitmodtager, har jeg ingen problemer med at læse manualen, men når jeg skal omsætte det læste i praksis, så er jeg lost.
Jeg tror, at antallet af elever med manglende læsefærdigheder gennem årene har været ret konstant. Når de forlod folkeskolen, fik de et arbejde, hvor der ikke var større krav til at kunne læse: I fiskeindustrien, i landbruget som medhjælpere, som pakhusarbejdere, havnearbejdere. Disse erhverv er stort set ikke længere eksisterende. Langt de fleste job i dag kræver, at man kan sætte sig ind i regler og bestemmelser for at opfylde lovkravene, kunne fremmedsprog og meget mere derfor bliver det pludselig synligt, at 17 procent forlader skolen uden at kunne læse. Men noget nyt tror jeg ikke, det er.
De børn, der tvinges til ekstratimer og herved stemples, får mindre tid til at pleje og udvikle sociale færdigheder, hvilket måske er langt vigtigere. Nu risikerer man, at de også kommer bagud på dette område. Med den risiko, det indebærer. Tør folkeskolens lærere påtage sig denne?