Debat

Kendsgerninger – noget billigt skidt

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

60-65 procent af alle elever eller cirka 30.000-35.000 per årgang kommer aldrig i nærheden af et gymnasium. De er altså forlods frasorteret til alle uddannelser, som forudsætter en studentereksamen.

Derfor er genindførelsen af mesterlæren en virkelig god ide. Hovedparten af de omhandlede to tredjedele af eleverne kan ikke læse sig til den nødvendige teori. De svagere af dem skal have tingene gentaget og vist mange gange, før det »sidder fast«. De vil langt nemmere finde ud af det ved at »gøre ligesom mester«. Der er og har været en tendens til overdreven teoretisk uddannelse på områder, hvor det ikke var nødvendigt.

Man skal bestandigt have for øje, at dansktimetallet er nedskåret med cirka en tredjedel, og det er først og fremmest gået ud over de svageste dem, som i forvejen havde svært ved at klare sig fagligt i skolen dem, som skulle have tingene gentaget mange gange. Det har betydet et stærkt øget antal funktionelle analfabeter!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

»Alle er lige gode« har mantraet lydt ja, vist så men lære det samme kan de ikke.

Forkortet af redaktionen