Debat

Gør læreruddannelsen fleksibel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære undervisningsminister: Somen hjælp til at nå det fælles mål: tilstrækkeligt med lærere til kompetent undervisning i folkeskolen, vil vi på den nye læreruddannelse gerne gøre opmærksom på to forhold:

De kommende merituddannede vil lide en grum skæbne:

Allerede i vores praktikperioder accepterer skolerne ikke, at læreruddannede fra den nye uddannelse alene har undervisningskompetence ud fra deres fire linjefag. De merituddannede vil med deres kun to linjefag være endnu dårligere stillet. Jo da, de vil få job, men ikke udelukkende ud fra deres linjefag. Samfundet vil have brugt betragtelige resurser blot for at opnå, at en pædagog underviser i historie og engelsk uden linjefag, og at en korrespondent underviser i matematik og natur/teknik. Det er meningsløst!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor er en forudsætning for de merituddannedes succes, at den nye læreruddannelse anerkendes i skolen som det, den er, nemlig undervisningskompetence ud fra de fire linjefag.

Vi beder dig og dit ministerium om øjeblikkeligt at stoppe skolernes undergravning af den nye uddannelse og ikke lade kommunale og faglige særinteresser stå i vejen.

Modellerne for de nye merituddannelser er som at gå over åen efter vand; gør i stedet den eksisterende uddannelse fleksibel:

- Giv i videst muligt omfang merit internt på den nuværende uddannelse.

Dette forudsætter, at den meritstuderende ikke fratages retten til fire fag, samt at linjefag ikke behøver at blive frataget fagdidaktikken. Ikke alene bevares læreruddannelsen som en enhed; det vil i modsætning til de aktuelle forslag tillige højne professionens anseelse.

- Kombiner dette med en generel mulighed for uddannelsesstillinger.

Dette kunne være startskuddet til en tiltrængt dynamik mellem praksis og teori. Tanken om uddannelsesstillinger kunne udvides til en tiltrængt indslusningsordning for de nyuddannede, hvor bacheloropgaven knyttes til den konkrete undervisning, således at risikoen for 'specialesump' mindskes.

For fem fjerdeårsstuderende på Københavns Dag- og Aftenseminarium:

Henrik Larsen

København