Debat
Til Erik Thyge Nielsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Velbegavethed findes overhovedet ikke. Velbegavede om mandagen kan fremstå ubegavede om tirsdagen. Velbegavethed her avler ubegavethed hist ifølge Erik Thyge Nielsen, Frederikshavn (Folkeskolen nummer syv). Andre har sammenskruet den psykologiske finurlighed om, at viden slet ikke kan formidles fra lærere til børn. Alt sammen for at legitimere den lighedsideologisk udelte folkeskoles foretrukne projektorienterende overfladiskhed frem for den fagligt fordybende vidensformidling, der hidtil har placeret Danmark blandt de bedst uddannede lande, men som nu, støttet af fagligt udvandede læseplaner, har fremprovokeret den ideologisk ønskede nedtur. Og med denne fortænkte baggrund kan man naturligvis altid nedrakke folkeskolen fra før 1975, der dog formåede i vidt omfang med en hensigtsmæssig og brugervenlig deling at tilgodese såvel svage som stærke!
Den Vigske skole gør som 'den bedste skole nogen sinde' med sin middelmådighedsbefordrende sammenstuvning af alle elevkategorier, påstanden om skolens hensyntagen til individet til meningstom, demagogisk usandhed. Den politisk-pædagogiske vilje til at tvinge Danmark ned til en uddannelsesmæssig ulandsstatus tilslutter Erik Thyge Nielsen sig med ordene om, at eleverne i stedet for at skulle lære noget skal nøjes med at gives 'mulighed' for at lære noget. Og det er dette udvandede og uddannelsesfjendske mål, Danmarks Lærerforening og Skole og Samfund gerne vil opnå befolkningens tilslutning til ved med en debatavis med kendte ansigters højst rigtige meninger på ufolkelig vis at lede befolkningen ved hånden til en udtrykt accept af vederstyggelighederne.
Vagn Madsen
viceskoleinspektør
Brønderslev