Debat

En medleder enig

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette er ikke et debatbrev stilet til Vagn Madsen i Brønderslev. Dette er et debatbrev om skoleledere og lærere med hang til udokumenterbare, mistillidsskabende, udviklingsforskrækkede, lærerrollekonserverende og ikke mindst lovundergravende ordsammensætningssekreter i form af for eksempel læserbreve i Folkeskolen.

Én ting er, at man skal bære over med disse breve uge efter uge - ofte flere om ugen.

En anden ting er, at man efterhånden stille og roligt mister respekten for og lysten til at bruge rubrikken.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En tredje ting er, at man af folk uden for lærerkredse slås i hartkorn med disse brevskrivere.

En fjerde ting er, at de selv er uden bremseklods og blot fortsætter og fortsætter - ikke med dialog, men med de samme påstande med stort set samme håbløse ordflomme af floskler, der selvfølgelig ikke lader sig diskutere.

Jeg værdsætter ytringsfriheden så meget, at jeg ikke uden videre vil anbefale Folkeskolen at censurere 'Madsen'erne væk!

Derfor vil jeg bede redaktionen arrangere et møde, hvor 'Madsen' kan få lejlighed til at argumentere 'på stedet' samtidig med, at der er debattører til stede, som kan holde ham fast på de udsagn, han slynger om sig med - i det omfang, det overhovedet er udsagn!

Det er ikke politikeren, der skal inviteres, det er læreren og lederen 'Madsen', med ansvar over for folkeskolens regelkompleks.

Repræsenterer disse deres skoler eller kommuner? Er 'Madsen' enig med sin medleder?

Kan han/de blive ved med at undsige folkeskoleloven, fordi det passer 'skolen og kommunen' ganske godt, at lovens intentioner ikke efterleves?

Skoler og kommuner må tage stilling til dette, alene fordi de 'Madsenske' udgydelser er embedsmandens udgydelser. Læreren og 'måske' endnu mindre lederen kan tillade sig at tage afstand fra det system, han er sat til at røgte. Der er en masse detailspørgsmål, man kan diskutere og være uenige om, men de overordnede krav og bestemmelser har jeg svært ved at forestille mig kan tåle at blive udsat for den type undergravende virksomhed, som modsatrettede udlægninger af samme tekst er udtryk for.

Der er ikke nødvendigvis tale om en undsigelse af loven, fordi man ikke inden for kort tid skifter gamle tankesæt ud med nye. Hver enkelt skole har sin arbejdsfacon, sin ændringskultur, sin udviklingshastighed og -form.

Men retningen kan der ikke tages afstand fra!

Knud Leth-Nissen

skoleleder, Kolt Skole