Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Man må beundre din evne, Jøgen Stampe, (Folkeskolen nummer syv), til at få skrevet en del uden i virkeligheden at få formidlet noget som helst. Jeg ved, at du af et ærligt hjerte plæderer for dine synspunkter. Men jeg tvivler på, hvor mange af dine kolleger rundt i landet der har fanget dit budskab.
Forestil dig, at du er undervisningsminister, hvem al skytset rettes imod, nu da han efter bedste evne har lavet en ny læreruddannelseslov, der vil tilgodese det, som elever, forældre, lærere har råbt på i de forgangne 20 år, hvor skolen er bombet tilbage til stenalderstadiet. Læseundersøgelsen gav stødet. Paratviden, faglighed, struktur, overblik, centrale kundskabs- og færdighedsområder gør sit indtog. - Hvad ville du, Jørgen Stampe, foreslå, hvis du sad i stolen og iagttog dine elever rundt i landet blive stadigt dummere i forhold til de lande, vi sammenligner os med, når samtidig medtages det faktum, at aldrig har kravet om eksakt viden, grundlæggende kundskaber og faglighed været større. De unge staver/læser dårligt. 10.000 kan slet ikke læse, og 30.000 kan med besvær læse lette tekster. Og så i et lille, overskueligt samfund som det danske!
Det er de præmisser, ministeren må arbejde ud fra. Og det har han gjort. Jeg respekterer dine tanker om 'den etiske fordring' og 'det etiske rum', men jeg tror ikke, at det lige er det, forældrene har i hovedet, når de sidder på skolen sammen med deres 'pode' i en konfrontation med læreren. Der er ikke plads til dine vidtløftige tanker om etik og alskens former for skønmaleri. Det må vente til senere. Tiden er ikke til det!
Kendsgerningerne er, at det, vi engang kaldte for 'Verdens bedste Folkeskole', var ved at smuldre. Respekt for ministerens indgriben med en pragmatisk lov både hvad angår læreruddannelsen og skoleloven, som korresponderer. Og respekt for ministerinterviewet, hvor Ole Vig Jensen redeligt og ærligt forklarer og begrunder sin lov.
Det er forkert at nævne 'de ufaglærte lærere', for inspektøren nordenfjords ved ganske godt, at 'ufaglærte lærere' altid har eksisteret i folkeskolen. Det er jo netop det, som ministeren vil imødegå gennem en strengere fag-faglighed. Du opremser alt det, en lærer skal kunne ud over det faglige. Jeg er ikke uenig dér. Det skal nok komme! Nogle kan det allerede! - De fleste lærer det 'i marken'. Andre lærer det aldrig!
Seminarielærerne skal lære samarbejdet. De skal vide, at de underviser i fag, der skal videreformidles og meget mere, hvorfor ministeren klogt har kundgjort, at det praktisk/musiske integreres i undervisningen på seminariet. Og kniber det for de universitetsuddannede lærere, vil han sætte midler af til efteruddannelse. De studerende skal til gengæld have mødepligt.
Så, jeg må bedrøve dig: Broen er bygget, Jørgen Stampe! Du har ikke været med. Godt det samme! Så var den aldrig blevet færdigbygget. Ministeren kunne godt selv.
Det 21. århundredes unge mennesker skal igen, efter 20 års dvale, til at lære noget - takket være en modig minister med fremsyn.
Niels Mørup Pedersen
Albertslund