Debat

Al den teknologi

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen har mange gode artikler om informationsteknologi (IT) i skolen. Det er en god ting, da mange kolleger jo simpelthen er langt bagud på perronen og ingen muligheder har for at springe på det store IT-tog. Sikke et held, at man kan orientere sig i fagbladet, når man nu ikke ved så meget om edb, IT, Orfeusprogrammer, regneark, tekstbehandling med mere.

Lone Dybkjær gør status i en kommentar i nummer fire. Hun beskriver, hvordan der er ved at komme skred i økonomien blandt andet ved ekstra bloktilskud i 1997, og at den politiske vilje åbenbart er ved at være, hvor den burde være, hvis folkeskolen bare skal have en lille bitte mulighed for at leve op til folkeskoleloven, som jo bekendtgør, at IT skal integreres naturligt i alle fag.

Men penge gør ikke alt. Citat: 'Viljen til forandring bliver også nødt til at være til stede i folkeskolen.'

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det har hun så inderligt ret i. Hvordan kan IT integreres naturligt i skolen, hvis der er lærere, som ikke kan finde ud af noget så simpelt som at skrive i et tekstbehandlingsprogram, endsige printe noget ud! På seminariet, hvor jeg gik for ikke så længe siden, var der studerende, der ikke kunne finde ud af at tænde for en pc. Når nu de er her, computerne, hvorfor så ikke bruge dem! Det er ikke meget sværere end at bruge en af de gamle, avancerede skrivemaskiner! De er ikke farlige, de er bare redskaber, som tilfældigvis er spændende, udfordrende og tidsbesparende at arbejde med.

Der er 37.000 lærere, der mener, at de har et virkeligt behov for IT-efteruddannelse. Den bedste måde, man kan opnå, at de bliver personlige informationsteknologibrugere, er efter min overbevisning ikke på korterevarende kurser på Danmarks Lærerhøjskole eller amtscentraler, men ved, at de får en pc derhjemme, hvor der er tid til at gå i dybden og finde ud af, hvor det er relevant at inddrage forskelligt software og undervisningsprogrammer, så det ikke bliver tvunget kunstigt ind i hovedet på lærere og elever. Det kan vel ikke koste mange storebæltsbroer at gøre en del af omkostningerne til anskaffelse af et uundværligt arbejdsredskab fradragsberettiget?

En anden god ide var måske også at se på seminarierne. Hvor mange af underviserne på landets seminarier kan inddrage edb og IT på en fornuftig måde i alle fagene? Ikke mange, tror jeg.

En måde, man kan forøge sin viden om IT og alt det dér, er at surfe lidt på Nettet. Ikke Sektornettet, det skal jo først lige tilsluttes! Det koster selvfølgelig lidt håndører i telefontakst, men det er det værd. Her kan man for egne øjne se, hvor oppustet, opreklameret og irrelevant Cyberspace er, men man kan sandelig også finde guldgruber, som er ganske brugbare i skoledagen.

Hvor er folkeskolen for resten henne i Cyberspace? Folkekirken er lige kommet on-line, så mon ikke også det var på tide, at repræsentanterne for nationens store arbejdsplads gik i gang! Hvis man har mod på det, kan man eventuelt opsøge undertegnede på Nettet: http://home3.inet.tele.dk/bruce/index.html

Jesper Bruselius

Bakkeskolen, Kolding