Debat
Hvorfor tager lærerne ansvaret
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tak for en flot og redelig artikel om handicappede elevers vilkår i folkeskolen. Der er på høje tid, at også lærerne tager bladet fra munden og åbent beskriver de kvalitetsforringelser, der er forbundet med udlægningen af specialundervisningen fra amterne til kommunerne.
Indtil nu er denne debat foregået inden for en alt for snæver ramme, og jeg kunne ønske mig, at også folkeskolens lærere ville tage del i debatten.
Set fra et brugersynspunkt er det forunderligt, at lærere i folkeskolen finder sig i at skulle gennemføre en undervisning, de ikke er uddannet til.
Når opgaverne alligevel ofte løses på tilfredsstillende vis skyldes det i højere grad lærernes engagement end faglige indsigter.
Vi har i de sidste år i Køge Kommune kæmpet en kamp for handicappede børns rettigheder. Allerede i 1994 vedtog byrådet nogle principper for sammenhængen mellem handicappede børns skolegang og fritid. Specialklassetilbuddet skulle være klart og overskueligt, således at forældrene ikke fortsat skulle på sightseeing på kommunens skoler for at finde et skoletilbud. Intet er sket og under de nuværende vilkår handler det ikke om barnets tarv, men om overskydende lokaler og lærertimer.
Når Køge Kommune, som er en stor kommune, ikke kan håndtere denne undervisning, hvordan forstiller man sig så, at det kan lade sig gøre i midre kommuner? Ønsker man virkelig, at handicappede børn skal isoleres fra ligestillede handicappede og indgå som 'landsbytosser' blandt normalt udviklede elever.
Rie Christiansen
formand for De Samvirkende
Invalideorganisationer i Roskilde Amt