Debat
Forbyd smartphones i folkeskolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Folkeskolen nummer 6 kan man læse et interview med motivationsforsker Dorte Ågård om hendes nye bog: »Motivation«. Dorte Ågård opstiller otte punkter, når det drejer sig om at motivere elever. I det følgende vil jeg kun forholde mig til punkt syv, hvor der blandt andet står:
»Forvent ikke, at eleverne kan styre brugen af bærbare computere selv, og lad ikke computerne være åbne altid. Bestem, hvornår de skal være åbne, og hvornår de skal være lukkede. Skab skærmfrie tidsrum, og træn eleverne i at undgå, at computerne tager magten«.
»Børn og unge ved, hvordan man underholder sig med en computer, men det er langtfra alle, der ved, hvordan man bruger den som et arbejdsredskab i skolen«.
Jeg er overrasket over, at Dorte Ågård slet ikke omtaler smartphones. I realiteten udgør de bærbare computere kun toppen af isbjerget, når det drejer sig om det problem, hun omtaler. Her er der dog tale om et problem, som er til at håndtere. Anderledes forholder det sig med smartphones, der er lige så anvendelige som bærbare computere til for eksempel spil, e-mail og sociale medier, som er det, der frister. De kan ligge i en bukselomme eller blandt nogle papirer på en elevs bord. De kan tages frem når som helst, for eksempel når en lærer ikke befinder sig lige i nærheden. Som sproglærer arbejder jeg ofte med cooperative learning-øvelser, men jeg kan ikke være alle steder på en gang.
Ikke så få elever er dybt afhængige af sociale medier og benytter enhver lejlighed til at »komme på«. Det er et problem, for mange af disse elever er de samme, der har brug for at blive bedre inkluderet i klassen og have mere fokus på læring. Dertil kommer, at de påvirker deres klassekammerater i en uheldig retning.