Debat

Testene er til alles fordel

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der har været skrevet og sagt meget om regeringens ønske om at indføre nationale test i folkeskolen. Jeg vil gerne komme med nogle helt faktuelle oplysninger vedrørende testene.

Med de nationale test får vi mulighed for at evaluere undervisningens resultat hos den enkelte elev, så denne kan få undervisningsdifferentiering på det niveau, vedkommende er på.

Testene vil blive tilrettelagt sådan, at de svarer til trin og slutmål for folkeskolen - altså nøjagtig det, som undervises efter i dag, men som ikke i øjeblikket evalueres undervejs.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Testene vil være adaptive, sådan at de ændrer sværhedsgrad. Hvis eleven svarer forkert tre gange i træk, så går den et niveau ned. Tilsvarende, hvis der svares korrekt, går den en sværhedsgrad op. Efter 45 minutter får man et print med en vejledning om, hvor elevens stærke sider er, og man kan se, om der skal foretages en ny undervisningsrunde på et emne, hvis eksempelvis halvdelen af klassen har fejl i samme opgavetype.

Elevens resultat må ikke offentliggøres.

Klassens resultat er kendt af læreren og ledelsen.

Skolens resultat må ikke offentliggøres, men der udregnes et landsgennemsnit, som offentliggøres, så skolen kan se, hvor man ligger i forhold til dette.

Ingen kan kræve aktindsigt.

Der skal selvfølgeligikke testes for enhver pris, det skal bruges fornuftigt og med omtanke.

Det handler jo i bund og grund om, at lærerne får et værktøj, som giver overblik over, hvad de enkelte elever kan.

Dermed får man mulighed for at sætte ind på et tidligt tidspunkt til hjælp for eleven, til hjælp for læreren, til hjælp for forældrene - og i sidste instans vel også til hjælp for samfundet.