Debat
Skolens medarbejdere bør værdsættes
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hver dag bringer en ny historie om folkeskolen. Det er, som om det ingen ende vil tage. Senest har vi oplevet truslen om, at vi kan forvente en statslig folkeskole, hvis kommunerne ikke tager sig sammen. Vi tror, at der er grund til at tage truslerne alvorligt denne gang.
Det er vigtigt, at vi i kommunerne, som skoleejere og som arbejdsgivere, tager ansvar for udviklingen af folkeskolen og for udviklingen af folkeskolens personale. Skolen hverken kan eller skal udvikles uden om skolens ledelse og personale.
En god skole er kendetegnet ved en ledelse, der sætter en tydelig pædagogisk retning, og lærere og pædagoger, der er dygtige og med en klar fagprofessionel tilgang til arbejdet. Sådan er det langt de fleste steder i den danske folkeskole. Der drives god undervisning og god skole, men vi tror, at vi som arbejdsgivere en gang imellem forsømmer at få fortalt ledelse og medarbejdere, at vi sætter pris på deres indsats. Får vi interesseret os nok for ledere og læreres arbejdssituation og personaleudvikling? Får vi givet dem konkret opbakning, når debatten om skolen raser? Viser vi lærerne den tilstrækkelige interesse svarende til andre personalegrupper?
Vi vil foreslå, at de nye kommuner sikrer sig, at man kommer godt fra start på skoleområdet. En god start bør basere sig på følgende punkter:
- At kommunalbestyrelsen og kommunens direktion tager et klarere ansvar for skolens udvikling, og at folkeskolens vilkår for at drive god undervisning sættes på den kommunale dagsorden
- At kommunen er sig sit arbejdsgiveransvar for folkeskolens personale bevidst, at der løbende arbejdes med personaleudvikling, uddannelse, og at der vises en ægte interesse for personalets arbejdsvilkår
- At dialogen med ledere og lærere styrkes
- At lærere og skoleledelse tages med på råd, når der skal udarbejdes elevplaner og kvalitetsrapporter, så vi undgår, at der udvikles unødige bureaukratiske værktøjer, men værktøjer, der styrker skole-hjem-samarbejdet og skolens evalueringskultur
- At vi i fællesskab afdramatiserer spørgsmålet om at måle og veje folkeskolens resultater, så ledere og lærere bliver stolte over at fortælle om og dokumentere, hvad de gør, frem for det modsatte.
Til gengæld forventer vi, at undervisningsministeren og Folketingets partier giver de nye kommuner og lærerne arbejdsro til at få værktøjerne til at fungere, så vi sikrer en god skole for alle børn.