Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forslaget om ændringer i lov om folkeskolen var til førstebehandling den 5. februar. På folkeskolen.dk kunne man læse, at finansministerens udmeldinger om, at folkeskolen ikke skal forvente at få flere penge til rådighed som følge af det indgåede folkeskoleforlig, dominerede debatten.
Det er ikke rigtigt.
Hvis man gennemlæser det samlede referat fra debatten, vil man se, at det, der virkelig dominerede, var forligets tekst om at gøre vejledende trinmål til bindende trinmål og få det vedtaget centralt. Efterfølgende skal kommunen udarbejde vejledninger til lærerne om, hvordan de bringer eleverne fra det ene trinmål til det næste.
Forligspartierne er indbyrdes uenige om fortolkningen heraf, mens oppositionen er imod denne centrale styring af undervisningsforløbene med efterfølgende kontrol og andre konsekvenser af denne generelle mistillid til lærerne.
Særligt bemærkelsesværdigt var, at Socialdemokraternes ordfører, Thomas Adelskov, indrømmede, at partiet lige inden indgåelse af forliget havde fået det anbefalet af DLF.
Mon DLF's medlemmer virkelig ønsker disse drastiske ændringer - hvis ikke er det nu, der skal reageres.
De radikales Marianne Jelved anviste, at en anden vej til at forbedre undervisningen i folkeskolen er: lærernes efteruddannelse, efteruddannelse og atter efteruddannelse.
Heri er jeg enig, men jeg synes, at de tilbudte efteruddannelsesmuligheder på Danmarks Pædagogiske Universitet er blevet alt for lidt praktisk orienterede.
Ove Præst
Hammel