Debat
Hverken racistisk eller fremmedfjendsk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan undervise multietnisk, når DLF's pjece intet meddeler om det i forhold til indvandringstynde områder i Danmark. 'For det er ofte i disse omvendte ghettoer, hvor fremmedfjendske, racistiske og intolerante holdninger udklækkes', skriver cand.pæd.psych. Marina Testa Pedersen i Folkeskolen nummer 6. Når netop en sådan absolut modsætning opstilles, er det endnu tydeligere, at tolerance som livsanskuelse bliver til en prisgivende og nivellerende holdningsløshed. Vi lader os ikke kyse hen på holdningsløshedens holdeplads. Dog læser vi kun om DLF's multietniske samfund, vi ser det ikke, og hvem bryder sig om at blive fremstillet som racist, fremmedfjendsk og intolerant, blot fordi man sætter spørgsmålstegn ved, om Danmark er eller skal være et multietnisk samfund!
Skole, arbejdsmarked, først og fremmest den fremmede selv, skal arbejde for processen integration. DLF siger, at skoleforløbet skal udbygge det tosprogede, dansk underordnes det egentlige modersmål. DLF kan ikke henvise til noget forskningsprojekt, der beviser, at dette netop skulle styrke danskundervisningen, men der henvises til 'alt tyder på-undersøgelser'. Hvis modersmålsundervisning støtter flygtningebørn i dansktilegnelsen, skalden gives, men er det rimeligt, at anden-, tredje-etniske generation, født og opvokset i Danmark, skal have tilbuddet? Hvis de får, er det jo også tilbuddet om at beholde og udvikle en oprindelig identitet. Den danske stat yder dermed støtte til kultur- og identitetsbevarelse, der i sidste ende bliver en forhindring for en tilpasning til det danske flertalssamfund og dets sprog. Og indrømmet! Langsom, men sikker tilpasning, frem for en lind strøm af bevilling af særrettigheder.
Kikker man på USA's indvandringshistorie, ses assimileringen at gå langt hurtigere. Når først indvandrere af anden og tredje generation gifter sig til anden side end oprindelseslandet, så går integrationen hurtigt. Når DLF's pjece siger, at 'ingen børn skal tvinges til at overtage udvendig skik og brug og blot tilpasse sig en anden kultur', er det værd at erindre om, at den hurtige assimilering i USA skyldtes, at immigranterne sendte deres børn i skoler, hvor hele undervisningen foregik på engelsk. Den moderne sprogundervisning søger jo netop at undgå omvejen ad det oprindelige modersmål, og den kendsgerning er hverken racistisk eller fremmedfjendsk.
Torben Thomsen
Aars