Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det finske skolesystem får topkarakter af OECD, kan man læse i Folkeskolen.
Hvem er OECD i den forbindelse?
Hvad er det, OECD lægger vægt på ved sin bedømmelse?
Hvorfor er det netop disse forhold, OECD lægger vægt på?
Hvad lægger OECD ikke - eller kun ringe - vægt på?
Hvilken/hvilke kompetence/kompetencer ligger der bag OECD i denne evalueringssammenhæng?
Hvilket menneskesyn? Hvilket samfundssyn?
Hvad er metamål og metaformål med den metaidealskole, der ligger bag OECD-evalueringen?
Hvordan er forholdet mellem metamål og metaformål for OECD's metaidealskole og folkeskolens mål, formål og menneskesyn?
Er DLF i stand til at kaste lys over disse eller lignende spørgsmål?
Kan drøftelse af disse eller lignende spørgsmål danne grundlag for en bevidsthedsudvidende debat med efterfølgende stillingtagen til blandt andet det helt centrale spørgsmål: Vil vi fortsat fællesskabets skole?
Erik Thyge Nielsen
psykolog, cand.pæd.psych.